Yang Disayangi Selalu !!!

Friday, April 29, 2011

Bila Hati Dah Sayang - Bab 11

“So, can we go now, ” Ikram memandang Syafiqah yang masih lagi sibuk menaip.

Suasana di dalam ruang pejabat telahpun lengang. Semua staf telahpun beredar untuk menjamu selera. Hanya Syafiqah saja yang masih kelihatan sedang tekun membuat kerja. Kerja yang sengaja diada-adakan oleh Ikram.

“Tolong taipkan surat ni. Aku nak secepat yang mungkin. Kalau tak siap, tak boleh lunch tau, ” teringat arahannya kepada Syafiqah tadi. Sengaja dia memberikan tugas tersebut, kalau tidak sudah pasti Syafiqah telah keluar makan tengahari bersama-sama dengan Nina.

Syafiqah cuma memandang sekilas Ikram yang berdiri di tepi meja kerjanya. Ikram kelihatan cukup kacak mengenakan kemeja putih, dan seluar slack hitam. Tali leher berjalur yang dipadankan menambahkan lagi kekacakkannya.

“Nak pergi ke mana encik Ikram?” soalnya.

“Aii, tak kan tengok muka aku saja terus hilang ingatan. Taulah aku ni hensem. Takkan dah lupa kot. Kan ke kita nak pergi lunch dekat restoran yang baru buka di simpang jalan dekat depan tu. Jomlah dah dekat pukul 1.30 tengahari ni. Nanti ramai orang pula.”

'Amboi-amboi, puji diri sendiri nampak. Tapi memang hensem pun. Hmmm. Sedap-sedap saja dia mengata aku hilang ingatan. Sabar jelah. Kalau aku hilang ingatan, dengan kau sekali aku tak ingat. Minta simpanglah. Nak ajak pergi makan pula tu. Tadi bukan main lagi suruh aku siapkan surat ni. Atau dia sengaja je nak main-mainkan aku ni,' omel Syafiqah.

“Err, saya dah kenyanglah encik Ikram. Tadi ambil heavy breakfast,” Syafiqah cuba menolak pelawaan Ikram.

Banyak perkara yang dibimbangkannya jika dia keluar berdua-duaan dengan Ikram. Pertama jika timbulnya gosip liar di kalangan rakan sekerjanya. Kedua dia bimbang jika perasaan sayangnya terhadap Ikram semakin mendalam. Kalau boleh dia ingin membuang jauh-jauh perasaan yang kerap bermain di ruang hatinya.

“Itu breakfast. Sekarang ni lunch. Pagi tadi pun aku ambil heavy breakfast juga, tapi dah masuk tengahari ni mestilah lapar balik. Masa di JB dulu kau cakap kau ada gastrik. Orang kalau ada gastrik ni kena makan ikut time. Ke kau saja je buat cerita cakap ada gastrik, maklumlah nak keluar makan sekali dengan buaya darat tu. Bila aku ajak makan banyak pula alasan kau,” Ikram meluahkan perasaannya. Riak mukanya turut berubah setelah mendengar jawapan dari Syafiqah. Timbul sedikit perasaan cemburu bila dia teringatkan layanan Syafiqah terhadap Khairil di JB dulu.

'Uiiisshhh, meleret-leret pula cakapnya ni. Jenuh nak tunggu full stop. Dia ni ada pakai ilmu ke. Macam tau-tau pula yang aku kelentong saja hari itu. Tiba-tiba pula mengungkit cerita semasa di JB dulu ni kenapa. Cemburu ye,' fikir Syafiqah. Kalau betul-betul cemburu alangkah bahagia dirinya.

“Tapi saya memang kenyang lagilah encik Ikram.”

Memang pagi tadi Syafiqah makan banyak. Sedap betul nasi lemak yang dimasak oleh emaknya, sampai dua kali dia menambah.

“Hmmm, dahlah. Kalau kau tak nak pergi tak apalah. Aku pergi sorang-sorang. Nak buat macam mana, kalau orang tu dah tak nak temankan. Takkan nak paksa-paksa pula kan,” kedengaran nada rajuk Ikram yang sedang mengatur langkah. Mukanya ditarik 14 inci, masam gila.

'Eh, takkan merajuk pula kot. Tak pernah-pernahnya sensitif macam ni. Buruk benar rupanya kalau orang lelaki merajuk ni. Mengada-ngada betullah dia ni. Tengok muncungnya tu, boleh diikat dengan riben. Hmm, ye la, ye la, nanti aku pujuk,' omel Syafiqah lagi.

“Encik Ikram, jomlah saya temankan,” Syafiqah lantas mengambil beg tangannya dan mengekori Ikram.

Ikram terus tersenyum sebaik mendengar kata-kata Syafiqah. Suka sangatlah tu.
'Tau pun takut. Baru aku buat-buat merajuk sikit, terus nak ikut ye. Lain kali aku kena buat macam ni jugalah. Hmmm, jenuh juga tu. Hilang macho aku nak kena merajuk macam ni,' Ikram berpaling menoleh Syafiqah di belakang.

“Ikhlas ke nak keluar makan dengan aku ni,” ujarnya lagi sambil merenung anak mata coklat Syafiqah. Terasa tenang dan damai bila memandangnya.

Syafiqah malu-malu, terus memandang ke arah lain dan mengangguk perlahan. Jantungnya tiba-tiba saja bergerak pantas. Memang dia kalah dengan renungan menggoda Ikram.

“Betul ke ni, macam tak ikhlas saja,” duga Ikram.

“Eh, ikhlaslah encik Ikram. Apa pula tak ikhlasnya.”

“Ye ke. Tengok macam terpaksa saja.”

'Dia nilah. Dah orang nak temankan, banyak songeh pula. Karang aku betul-betul tak nak pergi, baru padan muka.'

“Tak adalah, ikhlas ni. Betul, ikhlas sangat-sangat. Tapi encik Ikram kena belanja saya makan, boleh,” duga Syafiqah.

Ikram tersenyum kacak.

“Boleh, untuk sayang apa-apa pun boleh. Jangan setakat belanja makan. Ke bulan ke bintang pun abang sanggup. Jom kita pergi cepat,” bergetar jantung Syafiqah mendengar bicara Ikram.

Kalau perkataan sayang tu selalulah juga dia dengar. Ini, tiba-tiba pula perkataan abang yang disebut. Semakin menjadi-jadi pula perangai Ikram ni. Hendak pergi ke bulan dan ke bintang pula tu. Setakat dalam mimpi bolehlah kalau nak ke bulan dan ke bintang.

'Oh Ikram, tolonglah jangan lontarkan perkataan yang berbaur romantik ni. Terusik rasanya perasaan ini. Semakin parah rasanya jiwa ini. Hmmm,' keluh Syafiqah sambil mengekori Ikram dari belakang.

********

Melihatkan hidangan yang terhidang membuatkan perut Syafiqah tiba-tiba saja terasa lapar. Berselera betul dia melihat ikan pari bakar, tomyam campur, kailan goreng, sotong goreng tepung dan puyuh goreng. Tak ketinggalan juga ulam-ulam seperti salad dan ulam raja. Sambal belacan turut tidak ketinggalan.

'Anak orang kaya pun pandai juga makan sambal belacan ni ye. Hmm,' fikir Syafiqah sambil melihat hidangan yang terhidang di atas meja.

“Encik Ikram, banyaknya. Boleh habis ke ni?”

“Isshhh, apa pula tak bolehnya. Kita makan puas-puas sampai kenyang.”
Ikram sudah mula menyuapkan nasi ke mulutnya. Kelihatan cukup berselera sekali.

“Ini bukan makan namanya encik Ikram. Ini dah kira melantak ni. Lagipun mana boleh makan kenyang-kenyang sangat. Nanti saya jadi ular sawa pula dekat dalam ofis.”

“Tak kisahlah, nak melantak ke, nak makan ke. Dua-dua tu masuk ke mulut juga kan. Kalau kau nak jadi ular sawa, aku jadi anakonda. Tak sempat kau nak tidur aku dah ngap dulu. Hihihi. Eh, tak nak makan ke. Makanlah cepat. Rugi kalau tak makan. Sedap ni.”

Syafiqah tergelak kecil mendengar bicara Ikram. Manis sekali dirasakannya. Ikram ni pandai juga bergurau orangnya. Agaknya kalaulah sesiapa yang menjadi isterinya mesti sentiasa ceria saja bersamanya. Bertuahnya. Tomyam campur yang menjadi kegemarannya disenduk dan dituangkan ke dalam pinggan.

“Ni... yang ini kau elok makan. Bagi kulit tu licin,” Ikram lantas meletakkan salad dan ulam raja ke pinggan Syafiqah.

'Eleh, macamlah kulit aku ni tak licin,' Syafiqah mencebik geram.

“Encik Ikram, kulit saya ni tak cukup licin ke sampai nak suruh saya makan benda alah ni,” Syafiqah cuma memain-mainkan ulam raja yang terdapat di pinggannya. Kalau salad tu dia memang biasa makan, tapi ulam raja memang dia tidak pernah makan.

“Benda alah apanya pula. Itu namanya ulam raja. Ish, siapa pula kata tak licin. Memanglah licin. Putih gebu semuanya cukup. Tapi nak bagi bertambah-tambah licin kenalah makan ulam raja ni. Kenapa? Kau tak makan ke?” soal Ikram lagi.

“Saya memang tak pernah makan pun ulam raja ni. Nak makan pun tak berapa nak pandai,” Syafiqah buat muka pelik.

“Apa pula yang tak pandainya. Nganga, masuk mulut, kunyah lepas tu telan. Budak-budak pun tahu,” Ikram buat lawak bodoh. Ikan pari bakar disuap ke mulut.

'Hmm dia nilah. Kalau sehari tak melawak memang tak sah. Tapi tak apa, aku suka. Sweet sangat.' Syafiqah cuma memain-mainkan ulam raja di pinggannya dengan sudu. Hendak makan tapi dia agak was-was.

“Eh, tak makan lagi ke. Baik kau makan sekarang, kalau tidak aku gigit nanti,” ugut Ikram sambil merenung dalam wajah Syafiqah. Niat di hatinya ingin bergurau. Tapi kalau betullah dapat digigit, akan digigitnya Syafiqah ni puas-puas. Geram, geram.

'Eh, nak gigit-gigit orang pula. Nak gigit tang mana pula tu. Ish, bahaya... bahaya...'

“Yelah, saya makan,” Syafiqah mula menyuap ulam raja dengan reaksi muka yang pelbagai.

“Macam mana, sedap tak?” soal Ikram dengan mata yang berkaca.

“Hmm, bolehlah. Tapi... betul ke kalau makan ulam raja ni kulit boleh jadi licin. Setahu saya tomato yang melicinkan kulit ni.”

“Ntahlah aku pun tak tahu,” jawab Ikram selamba.

“Eh, tadi encik Ikram cakap ulam raja ni boleh melicinkan kulit. Sekarang cakap tak tahu pula,” bidas Syafiqah.

“Yelah, manalah aku tahu. Aku ni bukannya doktor kesihatan. Tadi tu aku main teka-teka saja. Hihihi,” Ikram tergelak kecil.

'Hmm, sabar sajalah aku dapat anak bos macam ni. Asyik kena kelentong saja.'

Syafiqah meneruskan suapannya. Memang makanan di restoran tersebut sedap, sebab itulah pengunjungnya pun ramai.

Sedang ayik menjamu selera tiba-tiba telefon bimbit Syafiqah yang diletakkan di atas meja berbunyi. Bergegar-gegar meja makan itu dibuatnya. Nama pemanggil dipandang sekilas.
'Laa, mamat ni lagi ke. Eeee kacau daun betullah,' Syafiqah cuma membiarkan telefon bimbitnya tanpa dijawab.

Ikram cuma memerhatikan gelagat Syafiqah dengan penuh tanda tanya.

'Siapalah yang telefon buah hati aku ni. Kalau buaya tu yang telefon memang nak kena tembak dengan aku ni. Rasa-rasanya bukan kot,' fikir Ikram.

“Sedap kan makanan dekat sini?”

“A'aa, ye la encik Ikram. Memang sedap sangat. Tak rugi kita makan dekat sini,” Syafiqah menyuap lagi. Hampir separuh saja lagi nasi yang tinggal di pinggannya.

“Itulah, aku ni memang pandai pilih tempat kan. Tengoklah siapa,” Ikram mengacukan ibu jarinya ke arah dirinya sendiri. Syafiqah cuma tergelak kecil melihat gelagatnya.

“Encik Ikram nilah, masuk bakul angkat sendirilah. Hihihi.”

“Isshhh, mengarut betullah. Kalau dah masuk dalam bakul tu, macam mana kita nak angkat. Tentulah orang lain yang tolong angkatkan. Betul tak?”

“Itu peribahasalah encik Ikram.”

“Aku taulah. Saja je buat-buat tak tahu,” balas Ikram sambil tersenyum manis ke arah Syafiqah.

'Cis!!! kena lagi,' rungut Syafiqah.

Sedang asyik menjamu selera telefon bimbit Syafiqah berbunyi lagi. Cukup menggangu tumpuannya di kala ini.

'Hmmm, nak apa lagilah mamat ni,' bebel Syafiqah sebaik melihat nama pemanggil yang sama di skrin blueberrynya.

Tak boleh jadi ni, memang kena angkat panggilannya. Kalau tidak macam mana Syafiqah hendak menjayakan misinya.

“Minta maaf encik Ikram. Saya nak kena angkat call ni,” beritahunya kepada Ikram.

Ikram cuma mengangguk perlahan. Dalam hatinya tertanya-tanya siapalah yang sedang menelefon Syafiqah di kala ini.

Punat terima panggilan akhirnya ditekan juga.

“Hello, hai dear,” kedengaran suara Khairil di hujung talian.

“Hai, Assalamualaikum,” balas Syafiqah.
'Main terjah-terjah saja mamat ni. Tak reti-reti nak bagi salam ke'.

“Hihihi, waalaikummussalam. Dear tengah buat apa tu. Ril menggangu ke ni?”

“Taklah, tak mengganggu pun. Fiqa tengah lunch ni.”

“Oh ye ke. Lunch dengan siapa tu dear.”

“Errr, dengan kawan,” balas Syafiqah ragu-ragu.

“Dengan kawan lelaki ke kawan perempuan?”

'Ish, kenapa banyak tanya sangat mamat ni. Dah macam penyiasat tak bertauliah je. Macamlah aku ni makwe dia pula,' omel Syafiqah.

“Dua-dua,” bohong Syafiqah.

“Oh!!! nanti kirim salam dekat kawan-kawan ye. Hmmm, sebenarnya... Ril rindulah,” luah Khairil tentang perasaannya. Perasaan yang membuatkan dia tidak lena tidur malam tadi.

“Rindu... rindu pada siapa?” Syafiqah menahan gelak di dalam hati. Ternyata Khairil sudah angau dengan dirinya.

“Pada siapa lagi. Pada orang di sanalah. Rindu sangat-sangat ni. Ikutkan hati nak saja Ril terbang ke KL tu. Emm, orang di sana tu tak rindukan orang di sini ke?”

“Hihihi, rindu juga. Rindu sangat sangat sangat,” balas Syafiqah selembut mungkin. Sambil itu mukanya tersenyum-senyum kambing. Senyum kerana telah berjaya membuatkan Khairil gila bayang.

Air muka Ikram berubah sebaik mendengar perkataan rindu yang diluahkan Syafiqah. Tambah pula bila melihat Syafiqah yang tersenyum riang melayani panggilannya. Nampak gayanya pemanggil tersebut bukan calang-calang orang. Mesti orang yang istimewa di hati Syafiqah.

'Siapa agaknya yang telefon Syafiqah. Kalau buaya darat tu... mustahil. Takkan tak sampai seminggu berkenalan dah mengungkapkan perkataan rindu. Hmmm, Syafiqah ni dah ada yang punya ke. Cemburunya aku tengok. Cepat-cepatlah putuskan panggilan tu. Rasa nak terbakar dah telinga ni mendengarnya. Siap cakap dengan nada yang manja-manja pula tu. Kalau dengan aku tak apa juga. Tolonglah,' Ikram menahan rasa cemburu dan sakit hati yang merajai diri di kala ini.

“Betul ni. Tak sangka. Bila agaknya kita dapat berjumpa lagi ye. Tak tahan ni nak menanggung rindu,” luah Khairil lagi.

“Bila-bila pun boleh. Datang jelah ke sini,” gurau Syafiqah.

'Takkanlah semata-mata sebab aku dia sanggup nak datang ke sini. Buang masa saja,' fikirnya lagi.

“Ikutkan hati memang nak pergi sana dah. Tunggu jelah nanti. Oklah dear, tak nak mengganggu dear and the geng tengah lunch. Jangan lupa kirim salam dekat kawan-kawan ye.”

“Ok, boleh saja.”

“Ok bai. I miss you like crazy. Take care coz I do care. Mmmuuaaahh,” ujar Khairil sambil tersenyum keseorangan.

Miss you like crazy konon. Kalau dah rasa gila sangat, masuklah hospital bahagia. Kan ke senang.

“Ok bai. I miss you like crazy too. Mmmuuaaahh,” Syafiqah turut memberikan flying kiss kepada Khairil. Tapi dalam hatinya tak habis-habis gelakkan Khairil.

Panggilan telefon diputuskan. Syafiqah masih tergelak-gelak kecil mengenangkan perbualannya dengan Khairil tadi. Bibirnya tidak habis-habis menguntum senyum, seronok dapat mengenakan Khairil.

“Sori ye encik Ikram sebab panggilan tadi,” kata Syafiqah sambil merenung Ikram.

Terkejut melihat wajah Ikram yang merah semerbak.

'Kenapa pula dengan dia ni. Muka merah dah macam udang kena panggang je. Kalau nak kata makanan ni pedas, sepatutnya dari tadi lagi dah merah. Ni tiba-tiba saja. Memang hairan bin ajaib betullah.'

“Siapa yang call tadi. Buah hati ke?” soal Ikram ingin tahu. Kalau nak diikutkan dia malu hendak bertanya, tapi hatinya begitu memberontak untuk mengetahui siapakah gerangan si pemanggil tadi.

“Ishh tak adalah encik Ikram. Saya mana ada buah hatilah. Encik Khairil je tadi tu. Dia kirim salam dekat encik Ikram,” terang Syafiqah.

“Khairil!!!” bulat biji mata Ikram.Terkejut dan tak sangka dengan jawapan Syafiqah. Tiba-tiba perasaan cemburu dan marah bermain-main di dalam diri.

“Bukan main lagi siap berindu-rindu pula. Itu apa cerita. Kan aku dah cakap hari itu, kau jangan layan dengan Khairil tu. Dia tu buaya. Ramai perempuan yang dia dah mainkan. Aku tahulah perangai dia tu macam mana. Sepatutnya bila aku bagitau macam tu, kau cuba elak dari dia. Ini tidak. Lagi melayan adalah. Kenapa kau suka sangat nak layan dia. Sebab dia tu hensem. Aku ni tak hensem ke sampai kau nak layan dia,” bebel Ikram dengan penuh semangat. Nafasnya turun naik dengan laju sekali.

Syafiqah sedikit pelik mendengar kata-kata Ikram. Mestilah Ikram lebih hensem lagi daripada Khairil pada pandangan matanya. Tapi apa kaitannya dengan dia melayan Khairil. Keliru, keliru.

“Terima kasih atas nasihat encik Ikram. Encik Ikram janganlah risau. Saya tahu jaga diri saya,” balas Syafiqah. Lagipun dia bukannya ada hati dengan Khairil. Itu memang dia pasti, dan tujuan dia melayan Khairil adalah untuk mempermainkannya.

“Huh,” keluh Ikram perlahan. Mukanya diraup perlahan dengan kedua-dua tapak tangannya.
'Kau sukakan buaya tu ke Syafiqah. Aku ni kau tak suka ke. Tapi... aku sukakan kau, aku sayangkan kau. Sayang sangat sangat. Aku tak sanggup lihat kau terluka. Andai kata kau tak sukakan aku tak apa, tapi aku tak akan benarkan hati dan perasaan kau dipermainkan oleh buaya darat tu,' janji Ikram di dalam hatinya.

Baki nasi di pinggan tidak mampu dihabiskan. Seleranya hilang tiba-tiba.

“Kalau dah sudah, jomlah kita gerak sekarang,” ujarnya kepada Syafiqah.

Syafiqah cuma mengangguk perlahan. Malas hendak berkata apa-apa.

'Kenapa pula dengan Ikram ni. Tadi bukan main lapar sangat, tapi sekarang makan pun tak habis. Dahlah order sikit punya banyak. Sekarang kan dah membazir. Tak faham betullah aku dengan perangai dia ni,' rungut hati Syafiqah.

********

Syafiqah mengekori Ikram yang telahpun berada jauh di hadapan. Laju sangat Ikram berjalan meninggalkan Syafiqah. Kebetulan pula tadi Ikram meletakkan Honda Accord di tempat yang agak jauh dari restoran kerana tempat letak kereta di kawasan yang berdekatan telahpun penuh.

'Kenapa pula dia ni, tadi boleh pula jalan sekali dengan aku. Siap gelak-gelak lagi. Sekarang tiba-tiba pula buat perangai macam ni. Dah datang bulan ke apa. Setahu aku orang perempuan saja yang datang bulan ni, tapi inilah lelaki pelik yang aku jumpa yang turut datang bulan macam orang perempuan. Dan kadang-kadang perangainya mengalahkan orang perempuan. Macam manalah makwe dia tu boleh tahan dengan perangai dia ni. Kalau akulah jadi makwe dia, hmmm habislah kau. Setiap hari kena bebel dengan aku,' marah Syafiqah di dalam hati.

Naik lenguh kakinya berjalan laju mengekori Ikram. Ntah macam mana tiba-tiba tumit kasut tingginya termasuk ke dalam lubang kecil yang terdapat di jalan tersebut. Apalagi, terus dia terseliuh dan terjatuh.

“Encik Ikram!!!” jerit Syafiqah spontan.

Ikram yang terdengar seakan-akan Syafiqah memanggilnya tiba-tiba menoleh ke belakang. Terkejut dia melihat Syafiqah yang sudah terduduk di atas jalan. Dengan pantas dia terus berlari mendapatkan Syafiqah. Timbul perasaan bimbang setelah melihat keadaan Syafiqah.

“Kenapa ni sayang, macam mana boleh terjatuh ni?” tanya Ikram lembut.

Hilang perasaan marah dan cemburunya terhadap Khairil, apa yang dibimbangkannya sekarang adalah keadaan Syafiqah. Kaki Syafiqah dilihat sekilas. Tangannya dengan pantas membukakan kasut tumit tinggi Syafiqah.

“Macam mana sayang jalan ni, sampai boleh terjatuh. Mata tu letak dekat kepala lutut ke. Tulah, lain kali hati-hati sikit. Sekarang kan dah sakit. Tengok tu dah bengkak dah,” bebel Ikram lagi sambil menggosok lembut kaki di bahagian buku lali Syafiqah yang membengkak. Kerana terlalu bimbang Ikram sendiri tidak sedar dengan tindakannya.

Syafiqah terdiam melihat tindakan Ikram. Tidak menyangka dengan tindakan spontan Ikram. Jantungnya berdegup laju. Terasa malu bila Ikram menyentuh kakinya. Ikram kelihatan begitu bimbang sekali. Tangannya tidak henti-henti mengurut kaki Syafiqah.

“Aduh,” Syafiqah mengaduh apabila Ikram mengurut di tempat yang sakit.

“Sakit ke, sori sayang,” balas Ikram sambil mendongak ke arah Syafiqah.

Matanya bertentangan dengan Syafiqah yang memang dari tadi memerhatikan tindakannya. Masing-masing saling bertatapan. Jantung Syafiqah berdegup kencang, kencang sekencangnya. Begitu juga dengan Ikram. Kedua-duanya bagai menyimpulkan satu perasaan yang sukar diungkap.

“Err, tak apalah encik Ikram. Biar saya buat sendiri,” ujar Syafiqah bagi membuang jauh perasaannya. Malu diperlakukan sedemikian oleh Ikram. Kakinya ditarik perlahan.

Ikram yang tersedar dengan tindakannya cuma tersenyum kambing.

“Kenapa sayang, malu ke?” soal Ikram lagi, padahal dia sendiri turut malu dengan apa yang dilakukannya tadi. Tapi nak buat macam mana, memang dia bimbangkan Syafiqah. Dia tak mahu sesuatu yang buruk berlaku terhadap insan kesayangannya.

'Takkanlah tak malu. Mestilah malu. Orang gila saja yang tak tahu perasaan malu ni.'
Syafiqah mencuba untuk bangun perlahan-lahan.

“Boleh ke tu. Nak aku dukung tak?” soal Ikram lagi apabila melihat Syafiqah agak susah untuk bangun.

“Tak apa saya boleh buat sendiri. Lagipun bukannya teruk sangat. Terseliuh sikit je.”

'Tu nak ambi kesempatanlah tu, siap nak dukung-dukung aku pula. Baru terseliuh sikit dah nak berdukung, agaknya kalau jadi yang lebih teruk, macam manalah agaknya. Hmmm, tapi kenapa dia risau sangat dengan aku tadi. Seolah-olah dia pun sukakan aku. Tapi, tak mungkin. Dia kan dah ada yang punya,' fikir Syafiqah.

“Arrggghhh!!!,” Syafiqah hampir-hampir terjatuh. Nasib baik Ikram telah bersedia menahan Syafiqah dari terus terjatuh.

“Tulah, tadi berlagak sangat. Over. Aku offer nak dukung, kau tak nak. Ha, ni nasib baiklah aku ada dekat sebelah ni. Kalau tidak dah jatuh macam nangka busuk pula. Dahlah jangan banyak songeh lagi. Jom cepat aku papah kau.”

'Macam nangka busuk. Banyak cantik!!!'

“Tak apalah encik Ikram,” Syafiqah menolak dengan lembut.

'Aku malulah. Kalau kau tu perempuan tak apa juga, ini lelaki. Eeee, lain macam dah aku rasa ni.'

“Kenapa sayang... Malu... Tak payah nak malulah dengan aku. Bukannya orang lain pun, nanti bakal sehidup semati dengan kau juga,” Ikram mula memapah Syafiqah.

'Bukannya orang lain, bakal sehidup semati. Apa yang dia merepekkan ni. Tak faham aku. Aku dahlah sakit-sakit ni, tiba-tiba pula dia bagi statement yang memeningkan kepala otak aku. Hmmm.'

Syafiqah semakin serba-salah. Ikram sudah mula memapahnya. Tangan di belah kirinya pula memegang beg tangan Syafiqah dan kasut tumit tingginya. Kalau disebabkan kakinya tidak sakit sudah pasti dia akan gagahkan juga untuk berjalan. Tapi kerana kesakitan yang melampau dia terpaksa merelakan.

Saat ini memang tak boleh nak digambarkan bagaimana perasaannya. Bermacam-macam yang dia rasa. Malu, berdebar-debar, gembira. Gembira!!!, amboi gatalnya Syafiqah ni. Tapi apa yang pasti jantungnya bergerak begitu pantas sekali. Rasa-rasanya mesti Ikram pun dapat mendengarnya. Tambahan pula bila berada dalam jarak yang terlalu dekat. Haruman Apollo yang digunakan Ikram begitu mengusik naluri kewanitaannya.

'Cepatlah sampai ke kereta. Aku dah tak larat ni, malu sangat. Rasa dah nak pitam pula. Kalau aku betul-betul pitam, maunya dia dukung aku pula. Oh tidak!!!.'

Ikram memapah Syafiqah dengan berhati-hati sekali. Terasa amat-amat bahagia bila Syafiqah berada dekat dengannya.

'Syafiqah sayang. Aku terlalu sayang dekat kau, tapi aku keliru dengan perasaan kau. Adakah tersimpan sekelumit perasaan sayang untuk diri ini,' fikir Ikram sendiri.

Dia sendiri tidak pasti sampai bila dia harus bertahan, mungkin satu hari nanti dia akan meluahkan juga perasaannya. Cuma masa dan ketikanya saja yang belum diketahui.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...